Meny

Pallplats på SM i kundservice 2016

Vi anser att vår framgång beror av vår kompetens och förmåga att supportera våra kunder på ett oöverträffat sätt. Genom en lättåtkomlig personlig service och support som inte kostar något för kunderna så säljer vi våra särskiljande och unika produkter samt erbjudanden. Av den anledningen så anser vi att vi utmärker oss i kontakten med kunderna och av det skälet så har vi under 2016 utmanat oss själva genom att delta i SM i Kundservice.

Du som varit i kontakt med Direktronik blir kanske inte förvånad. För dig som inte varit det väntar en positiv överraskning, med proffsig hjälp max tre signaler bort. Nu har it-företaget till och med fått pris för sin fenomenala kundservice.

Direktronik hamnar som första it-företag någonsin på prispallen när 2016 års upplaga av SM i Telefoni och Kundservice avgörs. Dessutom får Direktroniks Margaretha Jarvin den fina utmärkelsen Miss First Impression. När hon tar emot ditt samtal så kan du vara säker på att hon gör sitt bästa för att lösa ditt ärende, lyder motiveringen.

– Det känns både omtumlande och helt fantastiskt. Utmärkelsen kom som en stor överraskning, hela undersökningen som ligger till grund för tävlingen har ju skett anonymt, säger Margaretha Jarvin.

Margaretha fick även som motivering att “hon visar engagemang och har en fantastisk servicekänsla”. Hon vill alltid göra det lilla extra för kunderna.

– Har vi inte artiklarna hos oss, så försöker vi ordna det i alla fall. I nio av tio fall kan få fram det kunden önskar. Så, vi får ofta väldigt positiva reaktioner från kunderna, att vi alltid svarar fort och har bra support, säger Margaretha.

Att lyssna på kunden, vara positiv och genuint hjälpsam är Margaretha Jarvins framgångsrecept. Något som ligger helt i linje med Direktroniks fokus, där kunden är i centrum och det ska vara lätt att komma fram och få proffsig hjälp.

– Hos många it-företag får man verkligen leta på deras webbsida för att hitta någon slags kontaktyta, det är svårt att hitta telefonnummer och ännu svårare att nå fram till en kunnig person. Hos oss är det precis tvärtom, säger Direktroniks VD Mats Rydén.

Direktronik jobbar fokuserat med att hålla högsta kvalitet på sin kundservice och att hamna på prispallen är något hela företaget är mycket stolta över.

– Det känns såklart oerhört bra, vi har jobbat hårt mot det här i tre år då vi startade upp det vi kallar för kundkontaktcentret, eller KKC. I år ställde vi upp för första gången i SM i Telefoni och Kundservice och blev nominerade direkt!

Men att tävla var inte det viktigaste i sig, menar Mats. Efter att ha arbetat fokuserat ett antal år med kundservicen ville man utvärdera hur bra den var, något man verkligen fått ett kvitto på nu.

– När du ringer oss är det alltid någon som svarar på telefon och ger dig personlig service. Vi ger en massa värde genom vår kunskap, så det handlar inte bara om produkter. Vi hjälper helt enkelt dig som kund att lösa ditt problem.

Diplom Kundservice

När många andra it-företag skapar ett allt längre avstånd till dig som kund, med små möjligheter till personlig kontakt, gör alltså Direktronik tvärtom. Proffsig hjälp finns alltid max tre signaler bort, testa själv!

Faktaruta: Hur funkar tävlingen och undersökningen?

SM i Telefoni och Kundservice startades redan 1992-93 och anordnas sedan 2000 av Q Survey. Mätmetoden man använder kallar man Mystery survey, vilket innebär att professionella undersökare ringer 200 samtal till vardera deltagande företag, samtalen bedöms efter den upplevda kvalitén på kundservicen.

De som genomför undersökningen inför SM i Telefoni och Kundservice utser själva titeln Miss First Impression.

– De ger en samlad bedömning av de trevligaste och mest effektiva på alla företag. Med tanke på att det görs tiotusentals samtal så är det väldigt många personer de pratar med varje dag. Det krävs verkligen något extra för att ens bli en av de cirka trettio nominerad. Så att vinna Miss eller Mister First Impression är stort, säger Martin Bjerke på Q-survey.

Direktronik är första it-återförsäljare som blivit nominerade, någonsin.

– Det visar på att de är en av få i branschen som förstått värdet av ett bra och genomarbetat kundmottagande. It-branschen generellt är inte i framkant inom detta område så Direktronik är en pionjär, säger Martin Bjerke.

 

Många intygar att Direktronik är experter på kundtjänst